Sabtu, 11 April 2020

Kawalan Rumpai

Kaedah ini sesuai dijalankan oleh pekebun pekebun kecil yang luasnya sekitar 2 3 ekar sahaja. I kawalan rumpai di tapak semaian anak benih sawit pada peringkat ini sangat sensitif terhadap racun rumpai dan boleh.

Habis Bakar Terbitlah Sawit Samudra News Alam Hutan Tanaman

Penggunaan racun rumpai yang baik dan sesuai dapatmenghalang pembiakkan dan memusnahkan rumpai di kawasan pertanian.

Kawalan rumpai. Mereka akan memotong rumpai yang tumbuh dikawasan ladang kelapa sawit dan dibiarkan mati. Ini amat membantu dalam menjamin pertumbuhan ubi kayu kerana setelah pokok tumbuh dengan rimbun dan subur pertumbuhan rumput rumpai dapat dikawal secara tidak langsung. Rumpai ialah tumbuhan yang tumbuh pada tempat ia tak dikehendaki.

Di dalam bidang pertanian ia biasanya dikaitkan sebagai tumbuhan perosak dan selalunya di hapuskan dengan beberapa kaedah kawalan rumpai samada kaedah mekanikal kimia kultur dan biologi. Racun makhluk perosak dirampas itu antaranya bagi kegunaan kawalan rumpai dengan pelbagai jenama disyaki mengandungi perawis aktif paraquat dichloride tidak berdaftar dan diharamkan di negara ini. Untuk mengawal pertumbuhan rumpai ianya hendaklah dilakukan pada bulan ke 3 setelah penanaman.

Kawalan rumpai perlu dilakukan mengikut keperluan untuk memastikan kesuburan pokok pokok koko. Dalam bidang penternakan rumpai boleh dijadikan makanan haiwan ternakan terutaman lembu kambing dan biri biri. Pembakaran yang kerap akan mengurangkan perkembangan benih baru pada tanaman berbunga.

Apabila ia menggali tanah sekali sahaja pada masa pemprosesan utama. Kaedah kawalan rumpai mekanikal dijalankan dengan menggunakan alatan seperti tajak cangkul sabit parang mesin potong rumput dan sebagainya. Ini termasuk juga bagi halaman taman riadah hutan dan kawasan kawasan lain.

Luas tanah iklim peraturan dan undang undang setempat dan jenis rumpai yang ingin anda kendalikan akan menentukan kelebihan yang mungkin diperoleh dengan menggunakan kaedah pembakaran yang kerap sebagai langkah kawalan rumpai. Penyokong pertanian organik hari ini secara aktif menggunakan kaedah rawatan tanah yang begitu banyak. Penggunaan racun rumpai dalam mengawal pertumbuhan adalah suatu kaedah yang dapat menjimatkan kos dan masa serta sering digunakan dalam bidang pertanian pada masa ini.

Ianya dapat mengurangkan persaingan mendapatkan nutrien kelembapan dan ruang pengakaran di antara pokok koko dan pokok lindungan serta menghalang pertumbuhan rumpai di sekeliling pokok koko dan pokok lindungan. Kawalan rumpai dapat dilakukan dengan berkesan dan tidak merosakkan alam sekitar. Kawalan rumpai hendaklah bermula pada peringkat penyediaan katil untuk penanaman.

Pembakaran juga boleh membunuh. Secara umumnya tumbesaran sawit mempun yai tiga peringkat berbeza iaitu peringkat semaian tanaman muda dan tanaman matang. Dalam erti kata umum ia merupakan tumbuhan yang dianggap oleh pengguna dari segi mengganggu dan biasanya digunapakai kepada tumbuhan yang tidak diingini dalam keadaan kawalan manusia terutamanya pertanian dan taman.

Pelbagai Jenis Rumpai Di Ladang Kelapa Sawit Kelapasawitnews Com Berkongsi Maklumat Kelapa Sawit Di Malaysia Plants Malaysia Sarawak

Cili Fertigasi In 2020 Fails Plants Asa


0 comments: