Rabu, 13 Mei 2020

Kawalan Ulat Pengorek Buah Durian

02 tarikh kuatkuasa. Sembur dengan racun serangga.

Rawatan Kanker Batang Atau Ulat Pengorek Batang Pokok Durian Youtube

Isi tidak mencapai 60 daripada keseluruhan buah nipis buka nampak biji.

Kawalan ulat pengorek buah durian. Simptom serangan pengorek ialah apabila terdapat lubang serangan dengan dipenuhi frass yang basah dan kasar frass yang basah menunjukan adanya larva hidup di dalam buah selalunya larva. Perosak tanda tanda kawalan 1. Bagi kos tenaga keria sebanyak rm 2 432 00 diperlukan setahun.

Terlalu banyak elemen surprise. Buah buahan yang di tanam di malaysia mempunyai pelbagai jenis perosak yang menyerang pada banyak peringkat. Ulat pengorek biji durian larva pengorek biji durian mudaria maniplaga menyerang buah yang sedang membesar dengan mengorek kulit buah isi dan biji.

Pangkas semua ranting yang ada tanda serangan dan musnahkan. Durian terdiri dari ulat pengorek buah ulat kumbang pengorek batang kulit anai anai teritip dan koya. Anak pokok baia racun kawalan dan peralatan lain.

Perosak buah buahan fruit pes. Harga terlalu tinggi sebab. Umumnya ulat ini menyerang tanaman durian yang baru berbunga.

Ulat ini menyerang kuncup bunga dan calon buah durian. Ulat pengorek kulit dan batang bactrocera guitata zeuzera coffeae synantheden spp menyerang ranting dahan dan batang. 8 drp 9 mengorek hingga ke biji.

Dahan menjadi layu dan mati serta meninggalkan sisa buangan di atas tanah. Yang menyerang kulit buah durian dimana simptopm dikenali apabila terdapat tahi ulat berwarna coklat kemerahan pada kulit buah dan apabila buah dikikis terdapat ulat berwarna putih didalamnya. Mudaria pengorek buah muda ria magniplaga serangga dewasa bertelur pada buah muda hingga matang.

Kawalan serangga ulat pengorek buah guna perangkap lampu dipasang setinggi 20 30 kaki di sekitar dusun. Jangkamasa buah durian gugur kira kira 90 130 hari selepas bunga berkembang. Ulat pengorek biji durian mudaria magniplaga larva yang menetas dalam buah memakan biji.

Isi tak penuhi citarasa 2. Ulat pengorek kulit durian ulat ini ialah synanthedon spp. Sembur dengan racun serangga.

Ulat pengorek kulit dan batang bactrocera guitata zeuzera coffeae synantheden spp menyerang ranting dahan dan batang. Ulat penggerek bunga berwarna hijau dengan kepala berwarna coklat ketika menjdi kupu kupu. Pangkas semua ranting yang ada tanda serangan dan musnahkan.

Signal penting untuk pekebun durian kampung kenapa pembeli mulakan boikot durian timbang. Mengkal ulat tawar masam 3. Tanda tanda tanaman durian terkena hama ini adalah rusaknya kuncup bunga sehingga putik bunga akan berguguran.

Larva berwarna perang dan apabila matang berukuran 3 5cm. Kawalan dengan racun serangga seperti lambda cyhalothrin. Gagalkan kempen boikot durian timbang.

Anggaran pendapatan bersih bagi tempoh 25 tahun ialah sebanyak rm 296 799. Dahan menjadi layu dan mati serta meninggalkan sisa buangan di atas tanah. Tidak hanya merusak putik ulat ini juga merusak benang sari dan tajuk bunga.

Kaedah kawalan dengan mengikis kulit durian dan sembur racun serangga ikut label. Kos tersebut merupakan perbelaniaan paling tinggi terutamanya perbelaniaan untuk memungut hasil. Guna perangkap lampu dipasang setinggi 20 30 kaki di sekitar dusun.

Kumbang pengorek batang. Larva akanmemakan isi dan dimethoate a i.

Laman Web Rasmi Jabatan Pertanian Pulau Pinang Durian

Intan Agri Hardware Sdn Bhd Cooperativa Agraria Teluk Intan Facebook 94 Fotos

Durian Di Malaysia Durian Dibiarkan Pertanian Satu Perniagaan Facebook

Pelita Kabad Ulat Pengorek Biji Durian

1l Fighter 505 Zagro Chlorpyrifos 46 5 Cypermethrin 5 0 Ulat Pengorek Batang Sama Protocol Kenrel Nurelle D Shopee Malaysia

Kawalan Serangan Ulat Pengorek Batang Mangga Youtube

Tips Pertanian Bersama Upm Durian Belanda Boleh Dibuat Jus School Of Graduate Studies

Jom Kenali Durian Part 4 Kali Ini Jabatan Pertanian Negeri Melaka Facebook

Ulat Pengorek Batang Mangga Rawatan Dan Kawalan Youtube

Ubat Kawalan Untuk Kulat Pokok Durian 1kg Shopee Malaysia

Pengurusan Durian Belanda Durian Durian Monthong Tani Facebook

Impi Taniku 2015

Pengurusan Perosak Tanaman Durian 1 Pejabat Pertanian Daerah Johor Bahru Facebook

Kenali 3 Haiwan Perosak Pokok Durian No 1 Dan 3 Paling Kerap Berlaku Rentas Asia

Perpustakaan Negeri Sabah Laman Rasmi Tajuk Durian Penulis Zainal Abidin Mohamed Zabedah Mahmood Terbitan Kuala Lumpur Dewan Bahasa Dan Pustaka 2016 63 Muka Surat Ulasan Siri Buah Buahan Komersial Malaysia

Tanaman Durian Belanda Dan Kaedah Penanaman Myagri Com Mymyagri Com My

Kawalan Batang Dr Kanker Ulat Pengorek Aksesori Pokok Durian Facebook

Pokok Durian November 2009


0 comments: