Jumat, 25 September 2020

Kawalan Belalang

Serangan belalang yang bermula di rantau afrika timur seterusnya di asia selatan telah menyebabkan negara negara yang terjejas terpaksa berhadapan dengan dua isu iaitu covid 19 dan belalang. Serangan belalang kunyit banyak terjadi pada musim panas dan kemarau dimana serangga ini aktif dan cepat membiak.

Pin Di Blogging

Ketika ini ethiopia menggunakan lima pesawat dan kenya menggunakan enam pesawat untuk menyembur racun manakala empat buah lagi pesawat digunakan untuk pengesanan.

Kawalan belalang. Kerana mereka herbivora belalang memakan rumput dan daun dan batang tumbuhan. Kawalan di buat dengan menggunakan trichlorphon dipterex pada kadar 20 ml 10 l air. Di antara spesis spesis ini belalang kunyit valanga nigricomis merupakan perosak yang berbahaya.

Isu keselamatan bekalan makanan. Gejala kerosakan belalang adalah sama. Belalang ini merupakan belalang jenis perosak yang makan pucuk muda pada tanaman seperti pucuk ubikayu pucuk pisang tanaman ornamental dan dikalangan estet ia juga menyerang tanaman getah serta kelapa sawit.

Tiada cara kawalan biologi telah dimajukan masa kini dan walaupun burung memakan belalang burung tidak mampu makan cukup belalang untuk mengelakkan kawanan belalang juta. Kesan serangan belalang kunyit seakan akan sama dengan kerosakan yang disebabkan. Belalang adalah sejenis serangga dari sub order caelifera dan order orthroptera yang mudah didapati disekeliling kita terutama apabila su.

Tetapi ketua organisasi kawalan belalang juta di afrika timur stephen njoka memberitahu bbc news mereka kekurangan pesawat untuk melakukan penyemburan dari udara. Struktur anatomi belalang agak berbeza dengan anatomi cengkerik cricket semut dan juga serangga lain belalang mempunyai 3 bahagian badan iaitu kepala thorax badan dan abdomen rujuk foto sebelah paling ketara belalang adalah mempunyai sepasang sesungut anthenae di bahagian kepala yang banyak fungsi. Keadaan ini telah menyebabkan berlakunya krisis keselamatan bekalan makanan dan menguji sejauh manakah negara negara yang terjejas ini bersedia dalam menghadapi krisis ini.

Kawalan seranggan boleh dibuat dengan cara manual tangkap dan goreng seperti saya buat dulu atau cara semburan kimia dengan racun serangga dulu guna malathion atau decis. Kitaran hidup belalang kunyit adalah tidak lengkap dimana ia bertelur didalam tanah dan menjalani beberpa peringkat salin kulit terus menjadi belalang dewasa. Kawalan seranggan boleh dibuat dengan cara manual tangkap dan goreng seperti saya buat dulu atau cara semburan kimia dengan racun serangga dulu guna malathion atau decis.

Sejumlah belalang di kebun anda tidak ada sebab untuk penggera dan sememangnya menjadi tanda kepelbagaian yang membantu. Serangan belalang kunyit banyak terjadi pada musim panas dan kemarau dimana serangga ini aktif dan cepat membiak. Terdapat beberapa spesis belalang yang menyerang pokok koko.

Maknanya belalang kunyit. Tidak sampai kerosakan tumbuhan meluas sehingga usaha kawalan serius perlu dipertimbangkan. Nasa telah membangunkan kaedah mengesan keadaan dan kawasan yang berkemungkinan menghasilkan kawanan melalui satelit.

Sepasang mata kompoun dan mulut juga berada dibahagian kepala. Kawalan dilaksanakan oleh kerajaan di negara yang diancam belalang juta.

Sayu Ajal Pasangan Darah Manis Hasrat Berkahwin Terkubur Maut Bersama Pukul 2 Pagi 10gambar Dungun Jikalau Sudah Ajal Sesaat Pu Countries Around The World Malaysia Baseball Cards


0 comments: