Minggu, 20 September 2020

Kawalan Serangga Perosak Tanaman

Bicaranya lagi kawalan perosak bio adalah produk yang boleh biodegradasi dan mesra alam. Artikel malam ini saya menulis pengalaman penulis yang pernah terlibat dengan projek penanaman kelapa mengenai perosak tanaman kelapa.

Pin By Alex Willspear On Jenis2 Serangga Dan Perosak Math Math Equations

Kalau ada sedikit tanah di laman rumah biasanya kaum ibu akan menanam sebatang dua pokok pokok herba atau sayur sayuran untuk kegunaan sendiri.

Kawalan serangga perosak tanaman. Dengan adanya pengetahuan mengenai serangga kita akhirnya mampu mengurus serangga ke satu tahap yang tidak mengancam tanaman kalau pun tidak boleh menghapuskannya sama sekali. Marliana shamsuddin november 29 2017. Serangga perosak dan penyakit mengamalkan kebersihan ladang dan pembajaan yang bersistem kawalan zikal iaitu menggunakan bahan pemikat dan perangkap serangga serta.

Racun organik ini sesuai untuk tanaman cili rockmelon terung bendi labu manis dan tomato. Ladybird hippodamia convergens sejenis kumbang berwarna merah dengan. Berikut kami kongsikan bahan bahan cara penyediaan dan penggunaannya.

Kawalan serangga perosak tanaman. Batang kelapa sepanjang 1m x 1m diisi dengan habuk kelapa yang digunakan untuk memerangkap kumbang dewasa. Antara tanaman yang sering di tanam adalah seperti pokok serai kunyit cili.

Syor kawalan perosak tanaman bijirin laintanaman jagung 2 perosak nama biasa dan saintifik gambar perosak tanda simptom serangan syor pengurusan perosak syor kawalan racun kimia jenis kadar rujukan jagung serangga perosak kepinding hijau kutip dan musnahkan nezara viridula. Ibu ibu boleh buat sendiri ini caranya. Keluasan tanaman mangga di malaysia pada tahun 2011 yang saya rujuk kepada buku statistik jabatan pertanian adalah 9 786 hektar dengan pengeluaran hasil mangga sebanyak 25 558 metrik tan.

Air daun semambu sememangnya terbukti berkesan untuk kawalan serangga perosak dan penyakit tanaman sayur sayuran. 6 teknik mengatasi bena putih serangga perosak daun tanaman. Barangkali isu alam sekitar boleh diselesaikan dengan penggunaan biopestisida seumpama armigard.

Mangga adalah jenis buah buahan bermusim yang saya tahu sesuai ditanam di kawasan tropika atau sub tropika. Pengurangan penggunaan racun perosak kimia akan memastikan pengeluaran tanaman lebih selamat sekali gus meningkatkan sekuriti tabung makanan negara. Selain daripada menggunakan varieti yang berhasil tinggi pembajaan yang cukup kawalan rumpai dan amalan agronomi yang lain kawalan serangga perosak tanaman kelapa amatkan perlu diawasi.

Mangga mangifera indica merupakan tanaman buah yang mempunyai banyak serangga perosak. Syor kawalan perosak tanaman tanaman ladang kelapa 12 perosak nama biasa dan saintifik gambar perosak tanda simptom serangan syor pengurusan perosak syor kawalan racun kimia. Kaedah kawalan biologi juga boleh digunakan untuk menghapuskan serangga ini.

Serangga perosak perangkap organik. Serangga juga berperanan sebagai agen kawalan biologikal di mana serangga tertentu digunakan untuk mengawal serangga perosak atau pun rumpai. Jika terdapat mentadak dalam taman anda biarkan ia di situ kerana bena putih ini boleh menjadi santapan yang lazat bagi mentadak.

Pin On Impra Home Gardening

Pin On Fertigasi

Pelbagai Jenis Rumpai Di Ladang Kelapa Sawit Kelapasawitnews Com Berkongsi Maklumat Kelapa Sawit Di Malaysia Plants Malaysia Sarawak

Pin On Fertigasi

Pin On Impra Home Gardening

Pin On Fertigasi

Pin On Fertigasi


0 comments: