Jumat, 02 Oktober 2020

Kawalan Mutu Makanan Dan Kesihatan

Untuk mencegah dan mengawal penyakit penyakit berjangkit. Bahagian keselamatan dan kualiti makanan bkkm adalah salah satu program di bawah ketua pengarah kesihatan kkm.

Cabaran Kesihatan Hari Ini

Untuk meningkatkan taraf kesihatan orang awam melalui promosi dan pendidikan kesihatan.

Kawalan mutu makanan dan kesihatan. Kini bahagian keselamatan dan kualiti makanan bkkm diketuai oleh timbalan pengarah kesihatan negeri keselamatan dan kualiti makanan dan beliau bertanggungjawab kepada pengarah kesihatan negeri pulau pinang. Bermula dari penubuhannya pada tahun 1974 bahagian ini dikenali sebagai unit kawalan mutu makanan. Bkkm diketuai oleh timbalan pengarah kesihatan negeri keselamatan dan kualiti makanan dan dipertanggungjawab kepada pengarah kesihatan negeri.

Putri unit kaw. Pelabuhan tanjung bruas d a pej kes daerah melaka tengah jln bukit baru 75150 melaka. Bahagian keselamatan dan kualiti makanan diwujudkan untuk melindungi orang awam dari bahaya kesihatan dan penipuan dalam penyediaan penjualan dan penyimpanan makanan.

Pada september 2004 bahagian kawalan mutu makanan telah melakukan penjenamaan semula kepada bahagian keselamatan dan kualiti makanan. Akta makanan 1983 dan peraturan peraturan makanan 1985 dikuatkuasakan pada oktober 1985. Mengawas dan mengawal sanitasi dan hygiene premis makanan dan tempat awam.

Pejabat kesihatan klia unit kawalan mutu makanan import tingkat 5 kompleks kastam zon perdagangan bebas jalan klia s3 64000 klia. Objektif bahagian keselamatan dan kualiti makanan diwujudkan bertujuan untuk melindungi orang ramai daripada bahaya bahaya kesihatan daripada makanan dan penipuan dalam penyediaan penjualan dan penyimpanan makanan. Aktiviti ini telah berkembang dengan pesat sejak tahun 1950an.

Untuk mengawal dan meningkatkan mutu makanan yang disediakan untuk makanan orang ramai. 03 8885 0797 03 88850796 faks. Ibu pejabat bahagian keselamatan dan kualiti makanan kementerian kesihatan malaysia mempunyai dua 2 nombor telefon yang boleh dihubungi oleh pengguna iaitu.

Selaras dengan pembangunan industri makanan negara peningkatan trend ekonomi pada awal tahun 1990an dan isu keselamatan makanan secara global unit kawalan.


0 comments: