Kamis, 12 November 2020

Kawalan Objektif Dalam Organisasi

Bagi memastikan objektif tercapai untuk mengukur prestasi pengurus dan pekerja. Setelah strategi ditubuhkan dan pelan dibuat tugas utama pengurusan adalah mengambil langkah langkah untuk memastikan pelan pelan ini dilaksanakan atau jika syarat syarat memerlukan pelan itu diubahsuai.

Everypost Kami

A pengurusan atasan b pengurusan pertengahan.

Kawalan objektif dalam organisasi. Pengurus di dalam organisasi definisi pengurus seorang individu yg digajikan bagi mempengaruhi memimpin membimbing membuat keputusan danmenggunakan sumber organisasi unt uk mencapai objektif dan matlamat organisasi. Kawalan adalah fungsi pengurusan objektif utama dalam organisasi. Ia adalah tepat kerana setiap ahli perniagaan dalam fikirannya yang betul dan dengan sikap objektif untuk menguruskan syarikatnya takut kehilangan keuntungan dan menjadi bankrap sekali ia memperkenalkan sistem kawalan dalaman terhadap kegiatan organisasi.

Keadaan ini berlaku kerana tiada perancangan dibuat bagi mengurus risiko secara sistematik melalui sistem kawalan atau pencegahan yang sesuai. Struktur jenis ini akan ditemui dalam organisasi besar dan matang yang mempunyai pelbagai jenama menghasilkan pelbagai produk atau beroperasi di kawasan geografi yang berlainan. Apabila diterapkan dalam sesuatu proses kawalan pencegahan dapat menghalang kesilapan dengan demikian boleh mengelakkan kos pembetulan contoh contoh kawalan pencegahan adalah sikap amanah staf yang kompeten pengagihan tugas.

Mengenalpasti peluang dan ancaman. Sebagai pengukur prestasi perniagaan dengan melihat kepada piawai standard yang telah ditetapkan. Kawalan adalah proses yang mengukur dan mengarahkan prestasi sebenar terhadap objektif organisasi yang dirancang.

Proses membandingkan prestasi sebenar dengan piawaian syarikat yang mantap. Dalam artikel ini kita akan bercakap mengenai kawalan kualiti dalaman dalam perusahaan. Kawalan pencegahan adalah lebih kos efektif berbanding kawalan pengesanan dan dirancang untuk menghalang kesilapan dan berlakunya kaedah yang tidak menurut peraturan.

Setiap pengurus mesti memantau dan menilai aktiviti bawahan mereka. Dalam mana mana organisasi aktiviti tidak mungkin tanpa mengambil kira undang undang. Organisasi mempunyai kelebihan bersaing.

Kawalan terpusat adalah umum dalam format ini dengan wakil presiden divisi menyelia semua aspek kerja di dalam bahagian masing masing. Yang terakhir mewajibkan untuk menyimpan dokumentasi tertentu dan mewujudkan syarat dan produk kerja yang akan memenuhi piawaian tersebut. Tingkat pengurusan sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan kedudukanpengurus mengikut hierarki kuasa atau pangkat di dalamorganisasi.

Tahap kawalan ini dapat menyokong dan memperincikan tahap kawalan strategik. Sebagai satu jaminan kualiti produk dengan mengawasi memeriksa dan meningkatkan mutu kawalan. Pengurusan pertengahan juga terlibat dalam kawalan strategik.

Kepentingan kawalan dalam organisasi. Kawalan pengurusan membantu mengambil tindakan pembetulan oleh ketua dalam jangka masa yang ditetapkan untuk mengelakkan keadaan yang tidak dijangka atau kerugian kewangan bagi syarikat. Pengurusan pertengahan merupakan pihak yang bertanggungjawab terhadap kawalan ini.

Organisasi akan terdedah kepada risiko mengalami kerugian atau kegagalan di samping objektif organisasi tidak tercapai jika tiada pengurusan risiko. Kawalan pentadbiran adalah salah satu fungsi pengurusan seperti. Merupakan kawalan yang dijalankan bagi memastikan kaedah kawalan yang diamalkan oleh setiap bahagian dalam organisasi dapat mencapai objektif bahagian yang telah ditetapkan.


0 comments: