Senin, 16 November 2020

Kawalan Serangga Perosak Tanaman Cili

Kutip dan musnahkan serangga yang menyerang tanaman bagi mengurangkan jumlah populasi. Tanaman serangga biasa kepada tanaman saperti cili tomato terong dan timun batang bahagian diserang daun puncok dan juga buah.

Pin On Fertigasi

Buah cili ini hanya boleh dikutip seminggu selepas disembur racun.

Kawalan serangga perosak tanaman cili. 3 langkah mudah mengawal serangga putih bawah daun serangga putih bawah daun cili ini perosak yang menghisap cairan pada bahagian pokok yang diserang. Bahagian kawalan racun perosak sentiasa menjalankan pemeriksaan ke atas premis premis yang mengendalikan racun makhluk perosak kebun ladang untuk memastikan segala peruntukan akta dipatuhi. Orang ramai juga dapat membantu dalam.

Walau bagaimanapun kawalan penyakit dan serangga perosak yang dilakukan secara bersepadu menggunakan racun dan kaedah yang betul dapat meningkatkan kadar kejayaan. Saya dapati diantara perosak tanaman cili padi adalah hamama merah kutu daun dan aphids serta koya. Selain daripada itu bahagian kawalan racun perosak juga bertindak di atas laporan yang diterima dari mana mana pihak bersabit dengan penguatkuasaan akta ini.

Kawalan dengan menyembur chlorpyrifos trichlorfon beta cyfluthrin atau prenofos secara. Koya yang tinggal di bawah daun yang telah berkerekot dimana lazimnya akan menghasilkan cecair manisan. Serangga perosak ulat pegorek batang racun kimia seperti lufenuron ostrinia salientialis larva mengorek dan memakan bahagian dalam batang sehingga menjadi terowong di mana terdapat kesan fras pada bahagian serangan.

Racun organik ini sesuai untuk tanaman cili rockmelon terung bendi labu manis dan tomato. Kali ini langsung tiada. Antara serangga perosak utama tanaman cili ialah lalat putih.

Cili perosak cili cili capsicum annuum merupakan sejenis tanaman yang popular ditanam di negara kita. Kawalan penyakit dan serangga perosak penanaman cili secara fertigasi terbuka menghadapi risiko kerosakan yang tinggi akibat serangan penyakit dan serangga perosak. Kursus amalan kawalan penyakit dan serangga perosak tanaman fertigasi.

Sebelum ini tanaman cili ataupun apa tanaman berbuah sering ditebuk oleh lalat buah menyebabkan buah menjadi buruk. Panduan semburan kawalan serangga elak serangan serangga perosak selain teknik menanam yang betul rutin penyemburan kawalan serangga juga perlu dititik beratkan dan berjadual. Selain daripada itu penggunaan plastik hitam sebagai pelapik tanaman dan polibeg ada membantu dalam mencegah serangga perosak.

Setelah ribuan ringgit malahan puluhan ringgit dilaburkan ke atas projek fertigasi tetapi musim kedua dan ketiga sudah menghadapi masalah serangan penyakit dan. Kerosakan larva nimfa dan juga hama dewasa menyerang tanaman dengan menghisap cecair daun pucuk dan juga buah serangan menyebabkan daun gugur daun yang diserang akan menjadi kerinting melengkung ke bawah berwarna perak dan menjadi keras. Serangga ini merupakan agen untuk peyebaran pathogen pembawa penyakit sama ada kulat bakteria atau virus pada pokok cili.

Hama tinggal di bawah daun. Berikut kami kongsikan bahan bahan cara penyediaan dan penggunaannya. Ya masalah penyakit dan serangga perosak merupakan antara punca utama kegagalan pengusaha tanaman fertigasi.

Air daun semambu sememangnya terbukti berkesan untuk kawalan serangga perosak dan penyakit tanaman sayur sayuran.

Pin By Alex Willspear On Jenis2 Serangga Dan Perosak Math Math Equations

Pin On Fertigasi

Pin On Fertigasi

Pin On Fertigasi


0 comments: