Jumat, 19 Juni 2020

Kawalan Lalat Buah

Untuk kaedah perangkap kita kena pergi belikan ubat umpannya yang merupakan feromon. Apabila buah cili dikoyakkan terdapat ulat kecil berwarna putih kekuningan.

Botol 100ml Ceratis Safe Surfactant Cecair Larutan Kuning Kawalan Hama Lalat Buah Semua Jenis Tanaman Ready Stock Shopee Malaysia

Lalat betina dapat meletakkan 1 40 butir telur setiap buah per hari dan selama hidupnya ia dapat menghasilkan antara 1 200 1 500 butir telur.

Kawalan lalat buah. Kawalan lalat fly control measures taken in broiler chicken farms hold meetings with agencies involved district office land office health and district veterinary office with farm management. Buang buah buah yang diserang dan gugur. Lalat buah atau yang memiliki nama latin bractocera dorcalis merupakan salah satu spesies lalat dari suku tephritidae lalat ini dapat ditemukan di berbagai belahan dunia seperti kawasan asia tenggara asia timur asia selatan bahkan kawasan pasifik hingga amerika serikat.

Secara morfologi lalat buah memiliki ukuran tubuh yang hampir sama dengan lalat rumah. Serangan hama lalat buah bukanlah fenomena baru bagi para petani. Lalat buah nama saintifik.

Siklus hidup hidup lalat buah di daerah tropis berlangsung sekitar 25 hari. Lalat buah lazimnya akan a ktif pada waktu pagi antara 8 10 pagi dan pada waktu petang antara pukul 5 7 petang bergantung kepada keadaan cuaca. Dan dengan tu populasi lalat buah akan dikurangkan.

Lalat buah sudah dikenal sebagai hama perusak buah dimna buah yang diserangnya akan busuk. Lalat buah akan datang berduyung duyung untuk menyuntik telurnya ke dalam buah cili sebelum masuk ke dalam perangkap. Feromon ini akan menarik lalat buah jantan yang miang untuk masuk ke dalam botol kononnya dalam botol ada lalat buah betina yang sedang menanti.

3 jika kawasan anda telah terkena serangan lalat buah. Sebab lalat buah merupakan salah satu hama utama yang sangat merugikan bagi petani jeruk karena memiliki perkembangan yang sangat cepat sehingga cukup sulit dikendalikan. July 20 2015.

Simptom buah reput dan berair. Kaedah kawalan lalat buah yang paling senang dan murah bagi saya adalah melalui perangkap lalat buah. Kemudiaan larva yang menetas akan memakan tisu buah dari dalam dimana antara tanda tanda serangan adalah buah kelihatan lebam lembik dan berair.

Penggunaan mesin fongging di dalam kawalan perosak tanaman telah diamalkan di negara negara masuk seperti di australia. Hama lalat buah tanaman cabai drosophila melanogaster lalat buah ialah salah satu hama yang sering menyerang berbagai macam jenis tanaman buah buahan. Lalat buah menyerang dengan cara lalat dewasa akan menyegat atau menyuntik telur pada buah.

Hama ini dapat menyebabkan buah menjadi busuk dan memiliki kualitas buah yang buruk karena buah yang sudah terserang akan menjadi inang bagi telur telur lalat buah yang diletakan didalam buah yang sehingga buah tersebut menjadi busuk. Jika tidak segera diatasi maka kerugian yang diakibatkan oleh lalat buah sangatlah fatal karena yang diserang adalah bagian buah yang biasanya menjadi tujuan akhir suatu usaha budidaya tanaman. Guna perangkap feromon bahan pemikat metil eugenol.

Bila jantan telah diperangkapkan maka betina di luar tidak dapat mengawan dan tidak dapat bertelur. Log in to reply. Secara sederhana siklus hidup lalat buah dapat dimulai dari penaruhan telur oleh lalat buah dewasa ke dalam buah.

Stiker Serangga Kebuna Putrajaya

S Trex 500ml Original Pack Racun Serangga Kawalan Serangga Organik Bena Koya Whitefly Thrips Hamama Lalat Buah Shopee Malaysia

My Agri Log Perkongsian Kaedah Untuk Mengawal Lalat Buah Bactrocera Sp

Ramai Yang Personal Wasap Tanya Masalah Mini Kebun Belakang Rumah

Hormon Pemikat Lalat Buah Methyl Eugenol Myagri Com Mymyagri Com My

Bagaimana Untuk Menghilangkan Lalat Buah Cara Yang Selamat Dan Berkesan Kawalan Perosak 2020

Http Www Terengganu Gov My Maxc2020 Appshare Widget Mn Img 76682file Lalat 20buah 20musuh 20utama 20buah Buahan Pdf

Bestway Agro Plantation Fertigasi Cili Fertigasi Tanaman Fertigasi Baja Ab Perangkap Lalat Buah

Romatech Agro Pembekal Peralatan Pertanian Dan Fertigasi Kawalan Serangga Pemikat Lalat Buah

New Ready Stock Pokok Wira Racun Kawalan Serangga Organik Whitefly Thrips Doctor Doktor Hamama Lalat Buah Plant 500ml Shopee Malaysia

Mari Mengenal Serangga Perosak Tanaman Fertigasi Lalat Buah Myagri Com Mymyagri Com My

30ml Pemikat Lalat Buah Fruit Fly Lure Valiants Me Shopee Malaysia

Fruit Fly Trap Perangkap Lalat Buah For Pest Control Kawalan Serangga Perosak Shopee Malaysia

1l Decis 250 Deltamethrin 2 8 Control Fruits Fly Kawalan Lalat Buah Broad Spectrum Insecticide Racun Serangga Lazada

S Trex Strex Pekatan 10ml Racun Serangga Kawalan Serangga Natural Formula Bena Koya Whitefly Thrips Hamama Lalat Buah Shopee Malaysia

Facebook

Pemikat Lalat Buah Methyl Euganol Shopee Malaysia

Nur Hafizah Sharudin S Blog Pokok Selasih Ocimum Basilicum Sebagai Pokok Perangkap Dalam Kawalan Populasi Lalat Buah

Kawalan Lalat Buah Jantan Menggunakan Nur Hafizah Sharudin Facebook


0 comments: